Søvn er vigtigt for vores sundhed og velvære. Alligevel har mange af os har dårlige sovevaner, og det kan have en negativ indflydelse på vores helbred. Men hvad kan man gøre for at få en bedre nattesøvn? Det er faktisk ret nemt at forbedre din søvn. Her giver vi dig 5 sunde sovevaner, du kan afprøve allerede i nat.

1. Find den rette temperatur

For at falde i søvn og sove godt igennem natten er det vigtigt at finde den rette temperatur i soveværelset. For nogle er det perfekt at sove i en køligere temperatur, mens andre foretrækker en lidt varmere temperatur. Find den temperatur der passer bedst til dig, så du kan sove trygt og godt igennem natten. Et godt tip er desuden at lufte ud i soveværelset lige inden, du skal til at sove.

2. Sov med sengetøj i naturmaterialer

Det er vigtigt at have det rette sengetøj, når du skal sove. En god madras, pude og dyne er selvfølgelig vigtigt, men det rette sengetøj er også med til at sikre en god nattesøvn. Et godt råd er at sove med sengetøj i naturmaterialer. Det kan f.eks. være bambus sengetøj 140×200, som er både åndbart og allergivenligt. På den måde kan sove godt igennem natten.

3. Undgå koffein om aftenen

Koffein kan forstyrre din nattesøvn, da koffein har en opkvikkende effekt. Koffein har en halveringstid på cirka 5 timer, det betyder, at det tager cirka 5 timer, før halvdelen af koffeinen er nedbrudt i din krop. Derfor bør du undgå at drikke kaffe, te eller andre drikke med koffein inden sengetid, hvis du vil have en god og effektfuld nattesøvn.

4. Sluk for skærmen en time før sengetid

Skærme som f.eks. computerskærme, tablets og smartphones udsender blåt lys, som kan forstyrre din nattesøvn. Lyset hæmmer produktionen af melatonin, som er et hormon, der hjælper dig med at falde i søvn. Derfor er det en god ide at undgå skærme en time før sengetid, så så din krop kan producere det melatonin, den har brug for. Hermed bliver din søvnrytme ikke bliver forstyrret.

5. Lav en rolig afslutning på dagen

En rolig afslutning på dagen er med til at sikre en god nattesøvn. Du kan lave afslappende yoga eller meditation, men du kan også bare læse en bog eller hør en afslappende podcast. Gør noget, som du finder beroligende og afslappende, så du kan falde til ro og sove godt igennem natten.

Categories:

Tags:

Comments are closed