Det siger selv selv, når man skal på skiferie. Så skal kroppen altså også være klar på de udfordringer der følger med for kroppen, her snakker vi led, muskler, udstrækning og kondi. Når man skal være på pisten måske 5-7 timer i løbet af en dag, hvis man så ikke har trænet i et helt år og kroppen skal ud i positioner som den slet ikke er vant til, så kan skaderne hurtigt komme.

Hvor tidligt skal jeg begynde at træne op?

Mange siger op til 3-4 måneder inden man skal afsted. Det gode ved dig træning op til skiferien, det er jo at det er sundt for kroppen, så men du gør dig klar til skiferien, så holder du også kroppen i gang til hver dagen. Når vi snakker om man skal begynde at træne op til skiferien, så behøver du altså ikke træne 1-2 timer om dagen og melde dig ind i det lokale fitnesscenter. Du kan nøjes med at bruge 20 minutter dagligt. Lav fx 100 squats om dagen, 100 mavebøjninger, 100 armbøjninger og 50 burpes. 5 x 1 minut, hvor du laver et kryds med kridt ude på dine sten, hvor du hopper fra det ene ben og lander på det andet ben, her styrker du balancen og dine led. Dine led det er vigtigste at få trænet, derfor kan det også være en god ide at begynde med at løbe små ture, også mens det er koldt, så du gør kroppen klar på kulden under skiferie, især hvis du tager til Norge på skiferie, hvor det kan være utroligt koldt.

Find en træningsmakker

Der findes flere skiklubber rundt i Danmark, som tilbyder træning op til skiferien. Her falder du i snak med andre som har samme interesse som dig, og du kan komme med på den årlige skitur med andre skitosser som dig selv.

 

Categories:

Tags:

Comments are closed